Rapport från föreningsstämman 2021 och informationsmöte om ekonomi och avgifter

3 juni 2021 höll vi föreningsstämma som följdes upp med ett informationsmöte om avgående styrelsens syn på föreningens ekonomi. Här kommer en sammanfattning.

Rapport från stämman:

Årets stämma genomfördes digitalt och det fugerade riktigt bra!

Stämman valde att godkänna samtliga förslag från styrelsen och valberedning vilket inkluderar:

  • Resultat- och balansräkningen fastställdes
  • Stämman accepterade att resultat disponeras enligt årsredovisning
  • Styrelsen beviljades ansvarsfrihet
  • Stämman beslutade att godkänna valberedningens förslag till styrelse.
    Ledamöter: Caroline Carlsson (omval), Kaj Säf (omval), Jan de Man Lapidoth (omval), Marcus Almqvist (ny), Heiko Philipp (ny). Suppleanter: Mathias Sabel (omval), Antonia Lindmark (ny), Anders Ydenius (omval). Beslutade även att behålla samma styrelsearvode som tidigare år, det vill säga att styrelsen delar på tre prisbasbelopp (+ sociala avgifter).
  • Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag på ny revisor: Fredrik Åborg, MT Revision AB.
    Föreningen byter revisor då EY tackat nej till fortsatt uppdrag då de inte längre prioriterar att arbeta med bostadsrättsföreningar.
  • Stämman beslutade att välja Mats Helgesson till valberedning.

Protokollet från stämman är inte en offentlig handling. Om du som medlem vill läsa protokollet i sin helhet så kan du kontakta styrelsen på brfalvangen@gmail.com.

Rapport från informationsmöte om ekonomi:
Efter stämman höll föreningens kassör en genomgång om föreningens långsiktiga ekonomi.

Styrelsen uppfattning är att föreningen har en stabil ekonomi. Däremot ser vi en allmän kostnadsökning för drift, mer planerat underhåll kommande år samt en höjd tomträttsavgäld från årsskiftet 2023. Möjligheterna till besparingar på kostnadssidan är tyvärr små, men det är givetvis något som vi alla i föreningen ska jobba på.

Föreningens intäkter består till största del av avgifter från medlemmar, och det är i första hand dessa intäkter vi kan påverka.

Styrelsen ser att det finns ett behov av att höja våra intäkter med 300 000–400 000 kr per år från 2023, vilket innebär at vi behöver öka avgifterna med 7–10 % kommande två åren.

Ökningen kan komma att göras etappvis, alltså både 2022 och 2023. Det är styrelsen som beslutar om avgifter och vi kommer att arbeta med frågan under hösten. Givetvis strävar vi efter att meddela förändingar av avgifter i så god tid som möjligt.

Hör gärna av dig till brfalvangen@gmail.com om du har frågor, förslag eller vill engagera dig i föreningen!

 

Hälsningar från styrelsen i BRF Älvängen