Renovering

I takt med att vår fastighet blir äldre kommer fler renoveringar och förändringar i lägenheterna att genomföras. Vad enskild medlem får göra i sin lägenhet styrs i första hand av bostadsrättslagen, andra hand föreningens stadgar och tredje hand denna policy.

Föreningens stadgar:

Åtgärder som kräver Styrelsens godkännande styrs av Föreningens stadgar. Läs först och främst paragraf 30, men även andra paragrafer behandlar Bostadsrättshavarens ansvar.

Allmänna bestämmelser vid åtgärd som kräver styrelsens godkännande

  • Medlem ska inkomma med en renoveringsanmälan och få denna godkänd innan åtgärd påbörjas.
  • Medlem ansvarar för att påvisa att åtgärden utförs fackmannamässigt.
  • Medlem ansvarar för att påvisa att åtgärden inte orsakar skada eller olägenhet för föreningen.
  • Enligt likabehandlingsprincipen ansvarar medlem för att påvisa att samma åtgärd ska kunna genomföras i lägenheter med liknande planlösning.
  • Medlem har fullt ansvar för att åtgärden inte har en negativ påverkan på dennes eller annans lägenhet.
  • Medlem har fullt ansvar över entreprenaden och eventuella skador/följdskador som kan uppstå på grund av denna.
  • Medlem har fullt ansvar för kostnader som uppstår under processen för godkännande av renoveringsanmälan. Detta omfattar bland annat intyg och dokumentation från fackman samt ev. kostnad för mer omfattande granskning av föreningens tekniska Förvaltare.
  • Medlem ansvarar för att undersöka om ändringen kräver bygglov. 
  • Föreningen, Styrelse eller Teknisk Förvaltare tar inte över något ansvar från medlem i samband med godkännande.

Process vid åtgärd som kräver styrelsens godkännande

  • Medlem ska inkomma med en renoveringsanmälan. [Ladda ner renoveringsanmälan]. Typ av åtgärd avgör vilken typ av dokumentation och information som krävs i anmälan. Anmälan skickas via e-post till brfalvangen@gmail.com med ämnesrad ”BRF Älvängen, Renoveringsanmälan”
  • Renoveringsanmälan hanteras av Styrelsen, som skickar vidare till Föreningens förvaltare vid behov av vidare utredning.
  • Styrelsen och/eller Förvaltaren återkommer med eventuella kompletterade frågor.
  • Föreningens styrelse återkommer med formellt godkännande, normalt inom 1 månad.

Exempel på dokument/intyg i samband med renoveringsanmälan

Dokumentation/intyg som krävs för att upprätta renoveringsanmälan skiljer sig åt beroende på åtgärd/renovering. Typiska dokument kan vara:

  • Intyg från ventilationsfirma som intygar att åtgärden är fackmannamässig och inte påverkar ventilationens funktion eller kvalitet för lägenhet eller övrig fastighet.
  • Intyg från rörmokare/VVS specialist som intygar att åtgärden är fackmannamässig samt att entreprenören är auktoriserad hos Säkert Vatten https://www.sakervatten.se/ och att samma åtgärd kan göras i likande lägenheter enligt likabehandlingsprincipen.
  • Intyg från elektriker som intygar att åtgärden är fackmannamässig.
  • Godkänt intyg av konstruktör vid ändring som påverkar bärande väggar.

Kontaktvägar, kostnad och allmän info

Föreningen vill ha en snabb och säker process vid renoveringar. Om medlemmen har gjort sitt jobb i rätt ordning kan man räkna med ett godkännande inom en månad. Handläggningen av ansökan innebär en kostnad för Föreningen i de fall vi skickar vidare den till Förvaltare för granskning. Detta bekostas av Föreningen då medlem inte kan debiteras för dessa kostnader enligt bostadsrättslagen.

Om du är osäker på om din renovering/åtgärd kräver styrelsens godkännande kontaktar du först Styrelsen via brfalvangen@gmail.com. Vi svarar gärna på dina frågor och funderingar.